Igår!

Igår åkte jag, Emelie och mamma in till Alingsås för Emelies 6-månaderskontroll. När vi satte oss på bussen här i Sollebrunn, så åker den bara en kort bit då busschauffören går ur och är borta en stund. Sen kommer han tillbaka och backar tillbaka bussen till stationen.
Toppen, tänker jag!
Jag har inte åkt bussen på hur länge som helst och när jag väl ska göra det och dessutom har en tid att passa, så är det ju självklart att något ska krångla! Men som tur var så fixade de en ny buss med en gång.
Bussen gick över Loo och Långared. En ganska liten och slingrig väg. Busschauffören låg ju efter tidsschemat så han körde i ga nska hög hastighet... Jag tänkte att snart kräks Emelie över hela bussen av åksjuka! Det gjorde hon som tur var inte. Hon somande gott i mormors knä istället :)


När vi kom till Alingsås var det 40 minuter kvar innan vi skulle vara på barnmottagningen, så mamma bjöd på fika.
Sen gick vi till barnmot. En läkare visade in oss till ett rum där vi satt och pratade en stund och läkaren gick igenom sina pappper och kryssade för de saker som en bebis i regel ska klara av när de är 6 månader. Läkaren blev storfötjust i Emelie som bara satt och skrattade och jollrade hela tiden! :)
Det enda läkaren sa var: Vilken härlig bebis! Åh, så duktig hon är! Ja, det ser jag ju att hon är en fullärd 6-månadersbebis!
Sen satte hon en (på låtsas) stämpel på Emelies lår som det stod OK på! :)
Det hon kollade var om hon jollrade, om hon kunde gripa tag i föremål, hur hon rör sig och hur hon samspelar med sin omgivning. Hon kollade även att hon kunde få upp huvudet bra när hon låg på mage. Hon kollade hur bra Emelie fick med sig huvudet när hon låg på rygg och hon drog henne upp från rygg till sittande ställning. Alltihop klarade hon med stjärna i kanten! Jag var så stolt!
Vi kollade vikt och längd också och nu väger hon 6960g och är 66 cm lång! Hon har växt 3 cm sen sist!  Och det märks, för snart har hon växt ur sin vagn!

Efter besöket gick mamma in till stan för  hon skulle till tandläkaren. Jag gick till Nolhaga för att möta upp en klasskompis, Christine och hennes lilla dotter Tova som är en månad yngre än Emelie.
När vi mött upp dem, så gick vi hem till deras lilla radhus en sväng där jag blev bjuden på en jättegod hallon- och lakritskaka! Emelie var väldigt gnällig hela tiden, men när hon fick "prata" lite med Tova, så var hon lugn.

Lilla söta Tova


Tova och Emelie


Det var våran dag igår och idag kommer Emelie på besök! Ska bjuda henne på den goda cheescaken Camilla gjorde på Irmas dop!

Ha en underbar dag gott folk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0