Nyårsdagen!

Igår (nyårsafton) så var jag igång större delen av dagen med att förbereda mat och städa och greja. Självklart hjälpte Tobbe till! :) Eftersom gästerna inte skulle komma förrens 19.00, så hann vi t.o.m. se en skräckfilm :)
Men timmarna gick fort och gästerna kom. Vi hade tänt mashaller och ljuslyktor utanför, det var så fint så!
Maten blev uppskattad! Tog inte mer än två bilder tyvärr så här kommer dem:

Förrätten, Toast Skagen:


Mamma hade köpt lotter till oss allihop och vi kom överens om att om någon vann över 1000 kr så skulle vi dela på pengarna, men tyvärr var det ingen som vann  nånting alls :(

Efterrätten, Chokladmousse med en mozartkul :)


Ja, det var de bilderna jag tog. Finns en anledning till det... Jag hade inte känt bebisen röra på sig sen kvällen innan nyår. Så på nyårsafton när klockan var runt 21.45 så ringde jag in till förlossningen på NÄL och förklarade läget. De gav mig tipset att dricka ett glas med iskallt vatten och sen puffa runt på magen och sen ringa tillbaka. Jag drack två glas isvatten och puffade runt så mycket jag kunde, men ingenting hände. (Jag hade försökt få liv i bebisen hela dagen, men ingen puff tillbaka)...
Jag ringde tillbaka till förlossningen och de tyckte att jag skulle komma in. Så när klockan var 22.30 så fick jag och Tobbe bege oss in till Trollhättan. När vi kom dit visades vi in till ett undersökningsrum av en jätte trevlig barnmorska! Jag fick lägga mig ner på en brits och barnmorskan satte ett bälte runt mig så hon kunde fästa två CTG-elektroder. Elektroderna är kopplade till en apparat, en mäter bebisens hjärtverksamhet och en registrerar livmoderns sammandragningar. Man kunde även se utslag när bebisen rörde på sig. Så fort hon fått på elektroderna så kunde man höra barnet hicka och hjärtljuden :) Det var en lättnad kan jag säga!
Det var spännande och se kurvan för livmoderns sammandragningar, för då kunde man verkligen se att den "övar" sig inför förlossningen. Jag kände inte alla sammandragningar, men en del. 
Bm sa att hon hade koll på kurvan från sitt rum så hon lämnade mig och Tobbe själva ett tag. Vi låg och kollade på bildskärmen hela tiden och man såg utslag på att bebisen rörde sig, men jag kände det inte. Sen plötsligt började bebisens hjärtljud att sjunka drastiskt, då kom bm in och sa att hon inte kunde förklara varför de gjorde det, men det kunde vara för att jag låg raklång ner, så jag fick sätta mig upp och då rättade hjärtljuden till sig.
När klockan blev 00.00 så satt jag och Tobbe ensamma på ett rum på förlossningen inne på Näl och hörde våran bebis hjärta slå :)
Vid 00.30 kom en läkare in och pratade med oss. Hon gjorde ett ultraljud och sa att allt såg bra ut och att det fanns tillräckligt med fostervatten. De frågade om vi ville stanna kvar över natten så de kunde köra en ny ctg-kurva på morgonen, men det kände vi inte alls för, så läkaren tog en extra titt på kurvan och tyckte det var ok att vi åkte hem.
Så strax efter 01.00 inatt var vi hemma. Då var jag trött, men oj vad gott jag har sovit inatt! Bara känslan av att allt är som det ska är hur skön som helst! Och idag har jag känt små "kittlingar"  från bebisen :)

Det var våran nyårsafton det och den lär vi aldrig glömma! :)

Kommentarer
Postat av: Farmor till er baby

´Det var en annorlunda nyår för er,men han vill väl busa lite för er,och tänkte väl att han ville också fira nyår med er,har ni tänkt på det.Kramar till er.Farmor till er baby.

2009-01-01 @ 17:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0