Efter tio

Har precis kollat på Efter tio på kanal 4. Det handlade om ett par som fick ta beslutet att koppla ifrån slangarna från deras för tidigt födda bebis.

Tänker då på (igen) när Emelie låg på neonataltavdelningen. I ett annat rum stod det tre kuvöser. Det var trillingar som var för tidigt födda. Skulle så gärna vilja veta hur det gick för dem. Minns en dag när jag gick förbi, då var det två ambulansmän som körde ut en av kuvöserna. Såg ej om det låg något litet knyte i, vågade inte titta!
När Tobbe och jag fick föräldrarum på Neo, så hade man ju gemensamt kök med de andra föräldrarna som hade sina barn där. Jag vet inte vilka av de par vi såg som var föräldrar till trillingarna.
Tobbe pratade däremot med en annan pappa som berättade att han och hans fru hade bott på Neo i flera månader. Minns att deras son (som för övrigt hette Tobias) fick platsen bredvid Emelie nån dag innan vi åkte hem. Pappan satt och matade honom och pojken var SÅ liten! Mamman hejade vi på i köket, men jag tror inte att jag såg henne med bebisen nån gång under tiden vi var där. Hon såg mest nedstämd och sliten ut och det kan man ju förstå.

Man börjar ju då tänka på vilken avd det egentligen är. En del föräldrar kanske får åka hem med  sina barn, andra inte...

I Efter tio så var det en överläkare från en neonatalavd som var med. Hon pratade om det svåra beslut en del föräldrar tvingas ta. Att koppla loss slangarna från bebisen och sen lämna över det lilla livet till föräldrarna som bara kan hålla om och vänta på att han/hon ska ta sitt sista andetag. Fy fan rent ut sagt vilken hemsk känsla det måste vara!

Jag ser på Emelie och  känner lyckan och glädjen över att hon är frisk och mår bra!

Kommentarer
Postat av: Farmor till Emelie

vad fint att du har tagit med Emelie som nyfödd.Det går inte att beskriva men man får sådana glädjekänslor inom sig att se sitt barnbarn ifrån hennes födsel och kunna följa henne när hon växer och utvecklas,tiden går så fort det är mycket som händer första året, och det är så kul att kunna följa henne.



Många kramizar till er en x-tra till Emelie!



2009-05-12 @ 17:54:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0