Trevlig kväll!

Då har syrran med sambo och deras lilla Alva precis åkt hem. Vi hade lite "dagen-innan" adventsmys =) Vi kollade på Ett päron till farsa firar jul, som är tradition här hemma att se på så här innan jul! =)
Syrran hade med sig pepparkakor och jag hade bakat en kaka som blev jätte god måste jag säga! Tobbes betyg på kakan var: Så god kaka har jag aldrig ätit förrut! =)
Receptet är taget från programet Halv åtta hos mig, som går på vardagarna på tv 4.

Alva växer och blir så stor! Skratta kan hon, men inte när hon ser mig, däremot så fort hon ser Tobbe, då spricker hela hon upp i ett stort leènde! =)
Hon är så söt!!!!!

Imorgon blir en lugn dag nästa helg däremot är det tomteparad här i Sollebrunn och då säljer de korv med bröd för 1 krona!!!! =)

Här kommer en bild på kakan jag gjorde:


Här kommer receptet:

Smet:
2 ägg
3 dl socker
100 g mald sötmandel
1.25 dl vetemjöl
100 g smält smör eller margarin

Topping:
200 g schweizernötschoklad
7 msk grädde
1 msk smör

Gör så här:
1. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke ca 5 min
2. Blanda ner den malda mandeln, mjölet och sist smöret i bunken
3. Se till att smeten är jämn
4. Häll allt samman i en smord rund kakform gärna med löstagbar kant
5. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 25-30 minuter till lätt gyllenbrun färg
6. Ta ut kakan och låt den svalna något
7. Smält under tiden chokladen i en kastrull på spisen på låg värme
8. Rör ner grädden och till sist smöreti chokladen
9. Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen

Jag serverade min kaka med glass!



Kommentarer
Postat av: milla

Sv: Tack! Ni är ocksâ fina systrar :)



Vilken smaskig kaka, kanske nâgot man ska prova pâ?!



Kraam

2009-12-01 @ 20:10:58
URL: http://mavieenfrance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0